Friday 14 October 2011

Penang - day trip

     Macam selalu, sebulan sekali kami sekeluarga akan ke Penang.  Saja jalan-jalan.  Aktiviti utama ialah makan di Restoran Tajuddin Hussain, Lebuh Queen, Penang.


      I was introduced to this restaurant by a friend who brought me here for a lunch.  Her only daughter, Che Chah called it "Bombay restaurant". Why Bombay?  Ha...ha... ini kerana bila melangkah masuk ke kedai ni, sometimes you can hear the "waiters" will speak in their language to each other...in loud tone. Ada sekali tu bila kami ke restoran ni, 2 - 3orang pekerja tu akan pakai kain pelikat yang ditarik dicelah peha dan diselit di pinggang.  Pemandangan biasa di kedai mamak.  Tapi sejak dua menjak ni dah tak ada dah mamak tu di kedai ni.

     Nak melangkah masuk, jangan terkejut kalau disapa oleh peminta sedekah yang sedia menunggu di tangga nak masuk kedai ni.  Selalunya pengunjung kedai yang bermurah hati akan memberi sedekah selesai menjamu selera.

     Ok...nak tahu specialty kedai ni.  Kalau nak yang best, ambil ayam ros and nasi beriyani. Sedap... Tambah lagi kalau ambik masak kambingnya.  Mak mertua lalu belakang gerenti tak sedar punya... Tapi...of all the dishes, my favourite is the sotong kari.  Pergh....


nasi briyani with acar timun& nenas

the delicious sotong kari...my taste
     Oh ya...terlupa nak bagi tau,  semua dishes will be serve in the green melamine plates.    Sambil makan the waiter akan datang ke meja dan mengira harga.  Sudah makan, jangan lupa minta slip kertas harga tadi untuk dibawa ke kaunter bayaran.   Selalunya kalau makan masa rehat waktu hari bekerja, kita tak selesai makan, gerenti ada customer lain yang akan berdiri di tepi meja .... booking meja.   This shows that memang nasi dan lauk restoran ni memang mengancam...
    Selamat mencuba....


    

No comments:

Post a Comment